11 september 2008

Black beans and soft skin

Hur man lyckas övertala en far:
1. Tänk på hur du formulerar din fråga, jag brukar oftast säga något i stil med "Är det ok att jag ...", "Jag hade tänkt att ..." eller "Ikväll ska jag ..." istället för "Pappa, får jag ...".

2. Om han säger nej så kom med bra argument.

3. Ta för givet att han kommer argumentera tillbaka och ha några motargument redo.

4. Om det fortfarande är ett nej så tjata.

5. Låt han inte bli arg/irriterad. Om det händer, låt han vara ett tag och ta upp frågan igen senare.

6. Senare, kom men fler argument och ta inte nej som ett svar.


Det fungerar alltid för mig, inte alltid med mamma men oftast.

Idag fungerade det iaf jätte bra. Jag försökte få honom att låta mig sova hos Jocke.
Mamma är borta över natten så det gjorde saken enklare. Hon vägrar låta mig sova hos Jocke nätter till skoldagar. Även fast jag bevisat att jag klarar av det. Jag kan ta mig upp på morgonen och jag kan sköta plugget.
Men idag så var pappa snäll, eller inte från början men när jag väl övertalat honom så. ^^

Nu är jag iaf här. Jocke är nere i källaren och repar, jag tycker om musiken dom spelar.
Pappa fick mig att lova att jag skulle räkna lite matte och jag ska göra det så fort jag skrivit klart här. Jag är pappas duktiga lilla flicka och jag gör som han säger, alltid.. tror han iaf.
Nej, men matten ska jag räkna. Det är det minsta jag kan göra. XP


Dagen blev helt ok, iaf för att vara en dryg-torsdag med kök som sista lektionen.
Vi gjorde soppa och jag åt kanske hälften av den. Jag behövde det pga vissa saker.
Den var gjord på quornbitar, lök, tomatpuré, morot, potatis, vatten och kryddor om jag inte minns fel.

Jag funderar på att starta en till blogg som ska handla om lite annat. Fast saken är den att det blir lite jobbigt att skriva i flera bloggar. Vi får väl se.

Nu måste jag verkligen sätta igång med matten så att jag iaf får lite gjort idag. ^^

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh jag håller verkligen med dig om dom där övertala tipsen, funkar alltid :P

Anonym sa...

hej hur mår du idag?<3